Statut
I Postanowienia ogólne
Art. 1.
- Fundacja pod nazwą „Fundacja Uniquecare” zwana dalej „Fundacją” ustanowiona została przez Olgę Hawryluk, Joannę Marię Stańczyk, Przemysława Tomaszyckiego zwanych dalej łącznie „Fundatorami”, a każdy z osobna „Fundatorem” aktem notarialnym sporządzonym w dniu 02.02.2024r. przez Notariusza Małgorzatę Kowalewską-Łagunę (zastępowaną przez Monikę Hernik) w Kancelarii Notarialnej w Warszawie.
- Fundacja może używać odpowiedników swojej nazwy w językach obcych, a także wyróżniającego je znaku graficznego (logo), którego formę i treść określa Zarząd.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy do spraw Rodziny i Polityki Społecznej.
II Teren działania i siedziba Fundacji
Art. 2.
- Fundacja działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.
- Siedzibą Fundacji jest Warszawa
III Cele Fundacji oraz formy i zakres jej działalności
Art. 3.
Celem Fundacji jest całościowe systemowe wsparcie rodzin z dziećmi wymagającymi szczególnego rodzaju opieki i pomocy w prawidłowym rozwoju.
Art. 4.
Fundacja realizuje swoje cele w szczególności przez:
-
Wspieranie rodziców oraz dzieci ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi.
-
Wspieranie merytoryczne rodziców poprzez opiekę specjalistów lub udostępnienie sprawdzonych adresów specjalistów oraz informacji nowatorskich formach wsparcia i pomocy dzieciom;
-
Budowa i prowadzenie sieci wsparcia profesjonalnego i pozaprofesjonalnego dla rodziców i dzieci ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi;
-
Umożliwianie rodzinom z dziećmi o specjalnych potrzebach rozwojowych
dostępu do najnowszy, sprawdzonych oraz skutecznych metod leczenia i rehabilitacji, również poprzez poszukiwanie źródeł finansowania; -
Konsolidowanie i budowanie poczucia wspólnoty w środowisku rodzin z dziećmi ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi;
-
Budowanie świadomości społecznej dotyczącej dzieci ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi, ich rodzin i ich potrzeb;
-
Upowszechnianie wiedzy na temat opieki nad dziećmi ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi w różnych podmiotach medycznych i oświatowych;
-
Upowszechnianie informacji o dodatkowych przywilejach przysługujących rodzicom dzieci ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi w środowisku medycznym ;
10.. Monitorowanie najnowszych dostępnych metod pracy, rehabilitacji i wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi -
Tworzenie publikacji naukowych, informatorów oraz pomocy dydaktycznych i terapeutycznych dla rodzin z dziećmi ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi oraz dla profesjonalistów;
-
Doskonalenie sposobów pracy z dziećmi ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi i ich rodzinami;
-
Upowszechnianie wiedzy na temat opieki nad dzieckiem, szczególnie dzieckiem ze specjalnymi potrzebami w zawodach opiekuńczych;
-
Prowadzenie i współudział w badaniach naukowych nad poszerzeniem spektrum pomocy i pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami;
-
Przygotowywanie i rozpowszechnianie nagrań audio, audio – video, słuchowisk, widowisk multimedialnych z repertuarem szczególnie polecanym dla dzieci w zakresie stymulacji ich rozwoju;
-
Prowadzenie różnego rodzaju warsztatów rozwoju osobistego dla rodziców
-
Zwiększanie dostępności oferty kulturalnej Fundacji poprzez organizację i prowadzenie koncertów, eventów, warsztatów, pokazów, konkursów, targów, szkoleń, spotkań;
-
Prowadzenie działalności wydawniczej i edukacyjnej propagującej szeroko rozumianą edukację w społeczeństwie;
-
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji.
-
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, a osiągane w ten sposób zyski przeznacza na realizację celów Fundacji.
Art. 5.
- Fundacja może używać oznak i pieczęci z napisem wskazującym jej nazwę i siedzibę.
- Fundacja może ustanawiać odznaki i medale honorowe oraz przyznawać je wraz z wyróżnieniami, osobom fizycznym, prawnym zasłużonym dla celów realizowanych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
IV Organy Fundacji
Art. 6.
Władzami Fundacji są:
a. Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem,
b. Rada Fundacji, zwana dalej Radą.
Zarząd Fundacji
Art. 7.
- W skład Zarządu wchodzi od 2 (dwóch) do 5 (pięciu) członków.
- Członkowie Zarządu powoływani są na czas nieoznaczony.
- Pierwszy skład Zarządu w tym Prezesa powołują Fundatorzy po złożeniu oświadczenia o ustanowieniu Fundacji.
- Kolejnych członków Zarządu powołują i odwołują głosując wspólnie Rada Fundacji, przy czym do podjęcia decyzji wymagane jest, aby kandydatura uzyskała zwykłą większość głosów przy jednoczesnym poparciu co najmniej 2 członków Rady Fundacji
Art. 8.
Do kompetencji i obowiązków Zarządu należy: kierowanie działalnością Fundacji w pełnym zakresie, w tym w zakresie realizacji jej celów, w tym działalnością gospodarczą, o ile fundacja będzie ją prowadziła, oraz reprezentowanie Fundacji na zewnątrz, w tym zaciąganie zobowiązań i rozporządzanie majtkiem fundacji w pełnym zakresie, a w szczególności:
a. zarządzanie majątkiem i funduszami Fundacji;
b. kierowanie działalnością gospodarczą Fundacji, o ile fundacja będzie ją prowadziła;
c. podejmowanie decyzji o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku składników majątku
niematerialnego, ruchomego i nieruchomego Fundacji;
d. zapewnienie działania Fundacji zgodnie ze Statutem;
e. zatrudnianie pracowników Fundacji oraz ustalenie ich wynagrodzenia;
f. powoływanie pełnomocników do poszczególnych spraw;
h. uchwalanie rocznych planów działalności merytorycznej Fundacji;
i. uchwalanie rocznych i wieloletnich planów budżetowych Fundacji;
j. sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji;
k. uchwalanie regulaminów wewnętrznych Fundacji, w tym regulaminu przyznawania wyróżnień,
l. podejmowanie decyzji o przystąpieniu do organizacji i podmiotów krajowych i międzynarodowych.
Art. 9.
- Do reprezentowania Fundacji upoważniony jest Zarząd Fundacji.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składają: każdy członek zarządu samodzielnie.
- W sprawach dotyczących nabywania, zbywania nieruchomości oraz zaciągania zobowiązań, których wartość przekracza kwotę 50 000 zł (pięćdziesięciu tysięcy złotych) decyzje podejmuje cały Zarząd łącznie.
- W umowach i sporach pomiędzy Fundacją a członkiem Zarządu Fundację reprezentuje Rada Fundatorów lub pełnomocnik wyznaczony przez Radę Fundacji.
- Uchwały Zarządu mogą być podejmowane w formie pisemnej na posiedzeniu, w trybie obiegowym, w formie telefonicznego, listownego, e-mailowego lub dokonanego za pomocą faksu uzgodnienia ich treści.
- Wszystkie uchwały podpisywane są przez podejmujących uchwałę, a w przypadku podjęcia ich w trybie obiegowym podpisywane są na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
- Uchwały wpisywane są do księgi uchwał Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym wysłanym na co najmniej 14 dni przed planowanym spotkaniem. Zawiadomienie zawiera informację o planowanym przedmiocie posiedzenia.
- Zawiadomienie o posiedzeniu musi być wysłane do wszystkich członków Zarządu.
- Jeżeli obecni są wszyscy członkowie Zarządu i wszyscy wyrażą zgodę co do odbycia posiedzenia Zarządu oraz objęcia określonych kwestii przedmiotem obrad oraz podjęcia określonych uchwał posiedzenie Zarządu może odbyć się nawet bez formalnego jego zwoływania.
- Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością osób, jeśli inne postanowienia statutu nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
Art. 10.
Mandat członka Zarządu wygasa w przypadku:
a. pisemnej rezygnacji złożonej na ręce pozostałych członków Zarządu, z dniem określonym w treści rezygnacji, a w przypadku braku takiego oznaczenia z dniem złożenia oświadczenia o rezygnacji;
b. odwołania przez Radę Fundacji;
c. utraty pełnej zdolności do czynności prawnych lub prawomocnego orzeczenia skutkującego zakazem sprawowania tej funkcji,
d. śmierci.
Zarząd w całości lub każdy z jego członków może być odwołany przez Radę przed upływie kadencji, w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
Rada Fundacji
Art. 11.
- Rada jest organem kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada składa się z 2 do 6 członków i jest wybierana na pięcioletnią kadencję. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
- Członków pierwszego składu Rady powołują Fundatorzy. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
- W szczególności uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady.
- Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
a. dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,
b. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c. odwołania, o którym mowa w punkcie 4. niniejszego art.
d. śmierć członka. - Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie.
Art. 12
Do zadań Rady Fundacji należy:
a. Wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
b. Nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji,
c. Zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalnością oraz udzielanie Zarządowi absolutorium,
d. Powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu,
e. Podejmowanie decyzji o zmianie statusu Fundacji,
f. Podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji,
g. Podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
Art. 13
- Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu, zgłoszony na piśmie.
- Rada podejmuje decyzje w formie uchwał - zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze, z inicjatywy Zarządu bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady lub przynajmniej dwóch jej członków.
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty głoszenia wniosku.
- Każdy z członków zwyczajnych Rady dysponuje jednym głosem.
- Posiedzenie Rady prowadzi Przewodniczący lub członek Rady przez niego wskazany
V Majątek i fundusze Fundacji oraz działalność gospodarcza
Art. 14.
- Majątek Fundacji stanowią fundusz założycielski, oraz inne fundusze pieniężne i składniki
majątkowe. - Środkami na realizację celów Fundacji są:
a. przychody z majątku Fundacji,
b. przychody z działalności statutowej,
c. przychody z działalności gospodarczej w przypadku podjęcia jej prowadzenia przez Fundację,
d. spadki, zapisy i darowizny,
e. dotacje oraz subwencje prywatne i publiczne,
f. świadczenia rzeczowe i pieniężne osób fizycznych i prywatnych wspierających Fundację,
g. inne przychody pieniężne i majątkowe. - Zarząd składa oświadczenie o odrzuceniu spadku albo o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
- Zarząd może tworzyć odrębne fundusze w Fundacji przeznaczone na finansowanie konkretnie wskazanych celów i działań Fundacji.
- Zabrania się:
a. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi te osoby pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli (zwanych dalej „osobami bliskimi”);
b. przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich;
c. wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji;
d. zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą: członkowie organów Fundacji, jego pracownicy oraz ich osoby bliskie. - Fundusz Założycielski wymieniony w Akcie Fundacyjnym ustanawiany jest w kwocie pieniężnej 1500 zł. Na Fundusz Założycielski składają się: 500 zł na działalność statutową oraz 1 000 zł na działalność gospodarczą.
- Fundacja realizuje swoje cele poprzez działalność nieodpłatną i odpłatną, w tym także w sferze działalności pożytku publicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, a wszystkie uzyskiwane w ten sposób
zyski przeznacza na realizację celów Fundacji. Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji są:
a. pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 88.99.Z);
b. wydawanie książek (PKD 58.11.Z);
c. badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (PKD 72.20.Z);
d. badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z);
e. placówki wychowania przedszkolnego (PKD 85.10.Z);
f. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B);
g. praktyka lekarska specjalistyczna (PKD 86.22.Z);
h. działalność fizjoterapeutyczna (86.90.A);
i. pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (86.90.E);
j. opieka dzienna nad dziećmi (PKD 88.91.Z). - Fundacja przeznacza nadwyżkę przychodów nad kosztami na swoją działalność statutową.
- Rokiem obrachunkowym Fundacji jest rok kalendarzowy.
VI Postanowienia końcowe
Art. 15.
- Zmiana statutu wymaga jednomyślnej decyzji Rady Fundatorów.
- Jeżeli ze względu na śmierć lub ciężką chorobę członka Rady Fundatorów nie jest możliwe dokonanie zmiany statutu w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bieżącego funkcjonowania Fundacji (w szczególności powołania członków organów Fundacji) lub jej likwidacji to Zarząd wraz z Radą Fundacji uprawnieni są do podjęcia decyzji o zmianie statutu w w.w niezbędnym zakresie. Do podjęcia takiej decyzji wymagane jest uzyskanie akceptacji ze strony co najmniej 2 członków Zarządu.
Art. 16.
- Fundator może wskazać osobę (nazywaną „Pełnomocnikiem”), która przejmie wykonywanie jego praw i obowiązków z momentem śmierci Fundatora.
- Wskazanie, odwołanie, zmiana osoby Pełnomocnika następuje w formie pisemnego oświadczenia złożonego Zarządowi.
- Z momentem śmierci Fundatora powołany przez niego Pełnomocnik nabywa uprawnienia wskazane w art. 15 ust.1.
Art.17.
- W razie trwałego wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji, Fundacja podlega likwidacji. Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundatorów.
- Likwidatorem Fundacji jest Zarząd, który jest zobowiązany do zakończenia wszystkich działań Fundacji.
Art. 18.
- Fundacja może zawierać umowy i porozumienia z innymi organizacjami oraz instytucjami dotyczące wspólnego realizowania podobnych celów.
- Fundacja może tworzyć inne fundacje, a także nabywać udziały i członkostwo w spółkach
oraz innych podmiotach. - Fundacja może przystępować do podmiotów, których działalność może służyć realizacji celów Fundacji.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie właściwe postanowienia prawa, w szczególności ustawy o fundacjach.
Art. 19.
Fundacja sporządza roczne sprawozdanie merytoryczne ze swojej działalności oraz sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Art. 20.
Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.