Statut

I Postanowienia ogólne

Art. 1.

  1. Fundacja pod nazwą „Fundacja Uniquecare” zwana dalej „Fundacją” ustanowiona została przez Olgę Hawryluk, Joannę Marię Stańczyk, Przemysława Tomaszyckiego zwanych dalej łącznie „Fundatorami”, a każdy z osobna „Fundatorem” aktem notarialnym sporządzonym w dniu 02.02.2024r. przez Notariusza Małgorzatę Kowalewską-Łagunę (zastępowaną przez Monikę Hernik) w Kancelarii Notarialnej w Warszawie.
  2. Fundacja może używać odpowiedników swojej nazwy w językach obcych, a także wyróżniającego je znaku graficznego (logo), którego formę i treść określa Zarząd.
  3. Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy do spraw Rodziny i Polityki Społecznej.

II Teren działania i siedziba Fundacji

Art. 2.

  1. Fundacja działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.
  2. Siedzibą Fundacji jest Warszawa

III Cele Fundacji oraz formy i zakres jej działalności

Art. 3.

Celem Fundacji jest całościowe systemowe wsparcie rodzin z dziećmi wymagającymi szczególnego rodzaju opieki i pomocy w prawidłowym rozwoju.

Art. 4.

Fundacja realizuje swoje cele w szczególności przez:

  1. Wspieranie rodziców oraz dzieci ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi.

  2. Wspieranie merytoryczne rodziców poprzez opiekę specjalistów lub udostępnienie sprawdzonych adresów specjalistów oraz informacji nowatorskich formach wsparcia i pomocy dzieciom;

  3. Budowa i prowadzenie sieci wsparcia profesjonalnego i pozaprofesjonalnego dla rodziców i dzieci ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi;

  4. Umożliwianie rodzinom z dziećmi o specjalnych potrzebach rozwojowych
    dostępu do najnowszy, sprawdzonych oraz skutecznych metod leczenia i rehabilitacji, również poprzez poszukiwanie źródeł finansowania;

  5. Konsolidowanie i budowanie poczucia wspólnoty w środowisku rodzin z dziećmi ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi;

  6. Budowanie świadomości społecznej dotyczącej dzieci ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi, ich rodzin i ich potrzeb;

  7. Upowszechnianie wiedzy na temat opieki nad dziećmi ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi w różnych podmiotach medycznych i oświatowych;

  8. Upowszechnianie informacji o dodatkowych przywilejach przysługujących rodzicom dzieci ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi w środowisku medycznym ;
    10.. Monitorowanie najnowszych dostępnych metod pracy, rehabilitacji i wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi

  9. Tworzenie publikacji naukowych, informatorów oraz pomocy dydaktycznych i terapeutycznych dla rodzin z dziećmi ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi oraz dla profesjonalistów;

  10. Doskonalenie sposobów pracy z dziećmi ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi i ich rodzinami;

  11. Upowszechnianie wiedzy na temat opieki nad dzieckiem, szczególnie dzieckiem ze specjalnymi potrzebami w zawodach opiekuńczych;

  12. Prowadzenie i współudział w badaniach naukowych nad poszerzeniem spektrum pomocy i pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami;

  13. Przygotowywanie i rozpowszechnianie nagrań audio, audio – video, słuchowisk, widowisk multimedialnych z repertuarem szczególnie polecanym dla dzieci w zakresie stymulacji ich rozwoju;

  14. Prowadzenie różnego rodzaju warsztatów rozwoju osobistego dla rodziców

  15. Zwiększanie dostępności oferty kulturalnej Fundacji poprzez organizację i prowadzenie koncertów, eventów, warsztatów, pokazów, konkursów, targów, szkoleń, spotkań;

  16. Prowadzenie działalności wydawniczej i edukacyjnej propagującej szeroko rozumianą edukację w społeczeństwie;

  17. Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji.

  18. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, a osiągane w ten sposób zyski przeznacza na realizację celów Fundacji.

Art. 5.

  1. Fundacja może używać oznak i pieczęci z napisem wskazującym jej nazwę i siedzibę.
  2. Fundacja może ustanawiać odznaki i medale honorowe oraz przyznawać je wraz z wyróżnieniami, osobom fizycznym, prawnym zasłużonym dla celów realizowanych przez Fundację lub dla samej Fundacji.

IV Organy Fundacji

Art. 6.

Władzami Fundacji są:
a. Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem,
b. Rada Fundacji, zwana dalej Radą.

Zarząd Fundacji

Art. 7.

  1. W skład Zarządu wchodzi od 2 (dwóch) do 5 (pięciu) członków.
  2. Członkowie Zarządu powoływani są na czas nieoznaczony.
  3. Pierwszy skład Zarządu w tym Prezesa powołują Fundatorzy po złożeniu oświadczenia o ustanowieniu Fundacji.
  4. Kolejnych członków Zarządu powołują i odwołują głosując wspólnie Rada Fundacji, przy czym do podjęcia decyzji wymagane jest, aby kandydatura uzyskała zwykłą większość głosów przy jednoczesnym poparciu co najmniej 2 członków Rady Fundacji

Art. 8.

Do kompetencji i obowiązków Zarządu należy: kierowanie działalnością Fundacji w pełnym zakresie, w tym w zakresie realizacji jej celów, w tym działalnością gospodarczą, o ile fundacja będzie ją prowadziła, oraz reprezentowanie Fundacji na zewnątrz, w tym zaciąganie zobowiązań i rozporządzanie majtkiem fundacji w pełnym zakresie, a w szczególności:
a. zarządzanie majątkiem i funduszami Fundacji;
b. kierowanie działalnością gospodarczą Fundacji, o ile fundacja będzie ją prowadziła;
c. podejmowanie decyzji o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku składników majątku
niematerialnego, ruchomego i nieruchomego Fundacji;
d. zapewnienie działania Fundacji zgodnie ze Statutem;
e. zatrudnianie pracowników Fundacji oraz ustalenie ich wynagrodzenia;
f. powoływanie pełnomocników do poszczególnych spraw;
h. uchwalanie rocznych planów działalności merytorycznej Fundacji;
i. uchwalanie rocznych i wieloletnich planów budżetowych Fundacji;
j. sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji;
k. uchwalanie regulaminów wewnętrznych Fundacji, w tym regulaminu przyznawania wyróżnień,
l. podejmowanie decyzji o przystąpieniu do organizacji i podmiotów krajowych i międzynarodowych.

Art. 9.

  1. Do reprezentowania Fundacji upoważniony jest Zarząd Fundacji.
  2. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składają: każdy członek zarządu samodzielnie.
  3. W sprawach dotyczących nabywania, zbywania nieruchomości oraz zaciągania zobowiązań, których wartość przekracza kwotę 50 000 zł (pięćdziesięciu tysięcy złotych) decyzje podejmuje cały Zarząd łącznie.
  4. W umowach i sporach pomiędzy Fundacją a członkiem Zarządu Fundację reprezentuje Rada Fundatorów lub pełnomocnik wyznaczony przez Radę Fundacji.
  5. Uchwały Zarządu mogą być podejmowane w formie pisemnej na posiedzeniu, w trybie obiegowym, w formie telefonicznego, listownego, e-mailowego lub dokonanego za pomocą faksu uzgodnienia ich treści.
  6. Wszystkie uchwały podpisywane są przez podejmujących uchwałę, a w przypadku podjęcia ich w trybie obiegowym podpisywane są na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
  7. Uchwały wpisywane są do księgi uchwał Zarządu.
  8. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
  9. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym wysłanym na co najmniej 14 dni przed planowanym spotkaniem. Zawiadomienie zawiera informację o planowanym przedmiocie posiedzenia.
  10. Zawiadomienie o posiedzeniu musi być wysłane do wszystkich członków Zarządu.
  11. Jeżeli obecni są wszyscy członkowie Zarządu i wszyscy wyrażą zgodę co do odbycia posiedzenia Zarządu oraz objęcia określonych kwestii przedmiotem obrad oraz podjęcia określonych uchwał posiedzenie Zarządu może odbyć się nawet bez formalnego jego zwoływania.
  12. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością osób, jeśli inne postanowienia statutu nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.

Art. 10.

Mandat członka Zarządu wygasa w przypadku:
a. pisemnej rezygnacji złożonej na ręce pozostałych członków Zarządu, z dniem określonym w treści rezygnacji, a w przypadku braku takiego oznaczenia z dniem złożenia oświadczenia o rezygnacji;
b. odwołania przez Radę Fundacji;
c. utraty pełnej zdolności do czynności prawnych lub prawomocnego orzeczenia skutkującego zakazem sprawowania tej funkcji,
d. śmierci.
Zarząd w całości lub każdy z jego członków może być odwołany przez Radę przed upływie kadencji, w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.

Rada Fundacji

Art. 11.

  1. Rada jest organem kontrolnym i opiniującym Fundacji.
  2. Rada składa się z 2 do 6 członków i jest wybierana na pięcioletnią kadencję. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
  3. Członków pierwszego składu Rady powołują Fundatorzy. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
  4. W szczególności uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady.
  5. Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
    a. dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,
    b. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
    c. odwołania, o którym mowa w punkcie 4. niniejszego art.
    d. śmierć członka.
  6. Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie.

Art. 12

Do zadań Rady Fundacji należy:
a. Wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
b. Nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji,
c. Zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalnością oraz udzielanie Zarządowi absolutorium,
d. Powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu,
e. Podejmowanie decyzji o zmianie statusu Fundacji,
f. Podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji,
g. Podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.

Art. 13

  1. Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
  2. Radę zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu, zgłoszony na piśmie.
  3. Rada podejmuje decyzje w formie uchwał - zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
  4. Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze, z inicjatywy Zarządu bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady lub przynajmniej dwóch jej członków.
  5. Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty głoszenia wniosku.
  6. Każdy z członków zwyczajnych Rady dysponuje jednym głosem.
  7. Posiedzenie Rady prowadzi Przewodniczący lub członek Rady przez niego wskazany

V Majątek i fundusze Fundacji oraz działalność gospodarcza

Art. 14.

  1. Majątek Fundacji stanowią fundusz założycielski, oraz inne fundusze pieniężne i składniki
    majątkowe.
  2. Środkami na realizację celów Fundacji są:
    a. przychody z majątku Fundacji,
    b. przychody z działalności statutowej,
    c. przychody z działalności gospodarczej w przypadku podjęcia jej prowadzenia przez Fundację,
    d. spadki, zapisy i darowizny,
    e. dotacje oraz subwencje prywatne i publiczne,
    f. świadczenia rzeczowe i pieniężne osób fizycznych i prywatnych wspierających Fundację,
    g. inne przychody pieniężne i majątkowe.
  3. Zarząd składa oświadczenie o odrzuceniu spadku albo o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
  4. Zarząd może tworzyć odrębne fundusze w Fundacji przeznaczone na finansowanie konkretnie wskazanych celów i działań Fundacji.
  5. Zabrania się:
    a. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi te osoby pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli (zwanych dalej „osobami bliskimi”);
    b. przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich;
    c. wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji;
    d. zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą: członkowie organów Fundacji, jego pracownicy oraz ich osoby bliskie.
  6. Fundusz Założycielski wymieniony w Akcie Fundacyjnym ustanawiany jest w kwocie pieniężnej 1500 zł. Na Fundusz Założycielski składają się: 500 zł na działalność statutową oraz 1 000 zł na działalność gospodarczą.
  7. Fundacja realizuje swoje cele poprzez działalność nieodpłatną i odpłatną, w tym także w sferze działalności pożytku publicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  8. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, a wszystkie uzyskiwane w ten sposób
    zyski przeznacza na realizację celów Fundacji. Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji są:
    a. pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 88.99.Z);
    b. wydawanie książek (PKD 58.11.Z);
    c. badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (PKD 72.20.Z);
    d. badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z);
    e. placówki wychowania przedszkolnego (PKD 85.10.Z);
    f. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B);
    g. praktyka lekarska specjalistyczna (PKD 86.22.Z);
    h. działalność fizjoterapeutyczna (86.90.A);
    i. pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (86.90.E);
    j. opieka dzienna nad dziećmi (PKD 88.91.Z).
  9. Fundacja przeznacza nadwyżkę przychodów nad kosztami na swoją działalność statutową.
  10. Rokiem obrachunkowym Fundacji jest rok kalendarzowy.

VI Postanowienia końcowe

Art. 15.

  1. Zmiana statutu wymaga jednomyślnej decyzji Rady Fundatorów.
  2. Jeżeli ze względu na śmierć lub ciężką chorobę członka Rady Fundatorów nie jest możliwe dokonanie zmiany statutu w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bieżącego funkcjonowania Fundacji (w szczególności powołania członków organów Fundacji) lub jej likwidacji to Zarząd wraz z Radą Fundacji uprawnieni są do podjęcia decyzji o zmianie statutu w w.w niezbędnym zakresie. Do podjęcia takiej decyzji wymagane jest uzyskanie akceptacji ze strony co najmniej 2 członków Zarządu.

Art. 16.

  1. Fundator może wskazać osobę (nazywaną „Pełnomocnikiem”), która przejmie wykonywanie jego praw i obowiązków z momentem śmierci Fundatora.
  2. Wskazanie, odwołanie, zmiana osoby Pełnomocnika następuje w formie pisemnego oświadczenia złożonego Zarządowi.
  3. Z momentem śmierci Fundatora powołany przez niego Pełnomocnik nabywa uprawnienia wskazane w art. 15 ust.1.

Art.17.

  1. W razie trwałego wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji, Fundacja podlega likwidacji. Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundatorów.
  2. Likwidatorem Fundacji jest Zarząd, który jest zobowiązany do zakończenia wszystkich działań Fundacji.

Art. 18.

  1. Fundacja może zawierać umowy i porozumienia z innymi organizacjami oraz instytucjami dotyczące wspólnego realizowania podobnych celów.
  2. Fundacja może tworzyć inne fundacje, a także nabywać udziały i członkostwo w spółkach
    oraz innych podmiotach.
  3. Fundacja może przystępować do podmiotów, których działalność może służyć realizacji celów Fundacji.
  4. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie właściwe postanowienia prawa, w szczególności ustawy o fundacjach.

Art. 19.

Fundacja sporządza roczne sprawozdanie merytoryczne ze swojej działalności oraz sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Art. 20.

Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.